Saya Resign dan Pilih Bisnes Dari Rumah ~ Makan Gaji Vs Bisnes Sendiri Part 1

Assalamualaikum...

Wah wah.. macam gempak je tajuknya ya. Hehe. Sekadar perkongsian saya sebagai ex-gomen staff. Sempena genap 10 tahun batch saya dalam perkhidmatan awam ( 21 Sep 2004 - 21 Sep 2014 ) dan juga sempena minggu gaji gomen. Anyway, tahniah saya ucapkan buat kawan-kawan batch saya yang masih bertahan dalam perkhidmatan awam. Cuma saya, awal-awal dah menarik diri untuk kembali kepada fitrah seorang isteri dan ibu.

Hmmmm... sebenarnya, selama hampir 10 tahun dalam perkhidmatan awam, jujurnya saya bagitau... saya kurang cakna bab gaji. Hmmm... bila tarikh gaji masuk, bulan berapa gaji naik, berapa bonus dan macam-macam lah. Ohh.. bukanlah saya sombong dengan gaji. Takkkk.... cuma memang dah sifat azali saya begitu. Tak de lah minat sangat sebab... gaji saya tetaplah begitu.. takde perubahan amaun kecuali ada kenaikan gaji atau bonus. Atau ada OT... hmm, takyah cakap la pasal OT..mmg saya tak OT.. kalau ada pun, saya claim cuti. Hehe. Cuma, bila gaji masuk.. saya buatlah kira-kira perbelanjaan untuk bulan tu sahaja. Alamakkk... jangan pulak ada yang kata saya tak bersyukur. Hehe. Bersyukur tu tetap kena bersyukur. Cuma... kepuasan... hmm yg ni kompleks sikitlah nak cerita.

Jangan kan gaji saya, gaji suami saya pun saya tak ambil kisah sangat. Haha. Bila gaji dia masuk, berapa gaji dia dan macam-macamlah yang biasanya para isteri suka nak tau kan. Yang saya tau, suami saya tak pernah abaikan nafkah keluarga walaupun saya ada income sendiri.. itu dah memadai.

Excited saya agak kurang ketara sebab ianya berstatus pendapatan tetap. Rajin ke, malas ke, ponteng keje ke... gaji tetap masuk. Amaun tak berkurang lak tu. Tapi, sejak saya kenal dan join Shaklee.. ia memberi saya satu impak. Impak Maksima. Haaa.. tapi still takde impak kat gaji laa... ia bagi saya satu keseronokan dalam menentukan habuan gaji kedua saya. Hehe. Faham tak? 

Shaklee memberi pendedahan baru kepada saya untuk dibayar atas apa yang saya usahakan pada bulan itu. Ayat mudahnya, kalau bulan tu saya perform, banyak buat sales, cecah target saya, coaching dll maka insyaAllah, besar lah gaji saya sesuai dengan usaha saya. Kalau saya malas-malas.... takde la gaji bulan tu. So, takde la income. So, mana best? makan gaji ke bisnes sendiri? Mestilah bisnes sendiri. Saya berpeluang create berapa amaun gaji saya bulan tu. Kan mencabar tu.... =)

Sejak tu jugak, saya mula apply pada bisnes kek saya. Saya mula letak target berapa RM sales nak capai bulan tu. Ia memudahkan saya menentukan berapa keuntungan, modal, dan juga gaji saya. Haaa.. menarik tak. Saya letak berapa gaji saya nak bulan tu. So, selagi tak capai target, saya akan bakeeeee sampai la saya puas hati dengan pencapaian bulan tu. Ianya satu kepuasan maksima saya compare dengan kerja saya makan gaji.

Oh.. takde la saya kata tak best makan gaji. Makan gaji tak mencabar. Makan gaji itu ini.... atas rezeki masing-masing la. Dan, dah ditentukan oleh NYA yang u all sangat diperlukan dalam satu-satu servis tu. Bertahan nya u all pada profesion skrg sebab, itulah sumber rezeki u all yang Allah dah tetapkan. Dan Saya tak pandang serong pada yg makan gaji. Alaaa... suami saya pun kerja makan gaji. Cuma saya je pilih jalan ni...

Hmm... kalau saya nak duk umah goyang kaki je lepas resign pun takde masalah. Tunggu je suami saya hulur duit belanja bulan2. Wahhh... best tu. Tapi, saya tak minat. Saya bosan. Dan, memilih jalan tu membuatkan saya kurang berpeluang untuk memberi. Ya... memberi la kepada sape2 yg memerlukan terutamanya famili kita, mak ayah kita. Sebenarnya, sebelum saya resign pun mmg saya dah aktif berbisnes. Sebabnya, itulah cara saya dapat memberi lebih kepada orang tua saya... =)

Dan, point penting kenapa saya pilih resign dan bisnes sendiri? Sebab... saya nak famili time. Saya nak besarkan sendiri anak-anak saya. Tak perlulah saya hantar ke taska, tak perlulah husband saya allocate duit utk taska, gajikan maid, dan macam-macam lah. Oh tidakkkk... ada yang kata jadi surirumah takde masa nak berbisnes? Isk isk iskkkkk.... salah tu. ia bermula dengan passion dan cita-cita. Rutin harian kita bukan 24hours kelek anak, kan? Bisnes dari rumah, memadai spent atleast 2 - 3 jam sehari. Tapi, kalau nak income besar lagi, kenalah berkorban lebih sikit ya. 

Oklah... sekian saja coretan buat masa ini. Nak join bisnes Shaklee di bawah empayar saya? Hanya perlukan fokus, semangat dan cita-cita yang tinggi. Modal cuma RM65. Dan menariknya, boleh jadi percuma! Saya tidak amalkan front loading. Tapi saya bimbing dari zero to hero. InsyaAllah!

2 Yang Cantik Jelita Komen: