Oleh: Irfan Khairi
Untuk
menjadi seorang pemimpin dalam perniagaan, keluarga atau tempat kerja,
pastinya komunikasi adalah amat penting. Ianya mustahil menjadi seorang
pemimpin tanpa kebolehan berkomunikasi dengan baik.
Masalahnya,
ramai
antara kita agak lemah dalam bidang komunikasi. Termasuk diri saya
sendiri satu ketika dulu. Sebab itulah saya mulakan perniagaan Internet-
sebab takut hendak berhadapan dengan orang, malu nak berjumpa
pelanggan, tak berani membuat jualan bersemuka, dan banyak lagi
alasan-alasan.
Berikut adalah 3 strategi komunikasi berkesan:
1. Dengar dan bukan hanya bercakap
Ramai
yang berfikir, seorang yang hebat dalam komunikasi adalah seorang yang
banyak bercakap. Ianya sememangnya tidak benar sama sekali.
Untuk
mencapai komunikasi berkesan, seseorang itu perlu banyak mendengar dan
memberi respon terbaik. Fikirkan satu dialog dan bukan monolog.
Komunikasi berkesan adalah apabila terdapatnya fahaman dua hala di mana
kedua-dua pihak capai matlamat yang diinginkan, dan bukan hanya sebelah
pihak sahaja.
Orang
lain tidak akan mengambil endah apa yang kita ingin katakan selagi
mereka tidak yakin dan tidak fikirkan kita mengambil berat tentang
mereka. Komunikasi bukanlah dengan hanya bercakap mengenai diri kita
sendiri, tetapi juga untuk kita sebagai komunikator yang efektif untuk
memahami dan mengenali audien untuk memberi respon yang terbaik yang
diinginkan.
Oleh itu, berhenti bercakap, tetapi dengar apa yang orang lain inginkan.
2. Permudahkan bahasa dan penyampaian
Pernah
atau tidak anda mengalami satu situasi di mana anda menyampaikan
maklumat kepada seseorang untuk disampaikan kepada orang yang lain.
Tetapi, maklumat yang diterima oleh orang lain tersebut lain pula
daripada apa yang anda ingin sampaikan?
Senario
ini sering terjadi oleh kerana apa yang diterima oleh penyampai
tersebut adalah berbeza seperti mana yang dirinya faham- tidak seperti
apa yang anda faham dan ingin sampaikan. Mungkin bukan salah penyampai
tersebut menyampaikan maklumat yang tidak tepat. Tetapi, silap diri
sendiri
dalam berkomunikasi dengan tidak berkesan dan menyukarkan.
Permudahkan
bahasa dan penyampaian. Lebih mudah bahasa dan cara yang disampaikan,
lebih mudah sesuatu mesej itu diterima. Tidak perlu menggunakan ayat
atau perkataan yang hebat dan canggih sekadar mahu menunjuk
bahawa kita pandai berkomunikasi menggunakan perkataan tersebut.
3. Komunikasi bukan hanya di mulut
Komunikasi
bukan hanya di mulut sahaja, tetapi juga dengan bahasa badan (body
language). Bercakap ketika menyilangkan tangan adalah umpama defensif.
Bercakap ketika mata berkeliaran di tempat lain umpama menyorok sesuatu.
Bercakap dnegan terlalu banyak "ermm", "aaa" umpama tidak berkeyakinan
pula.
Perlu
ingat bahawa untuk berjaya, komunikasi adalah amat penting. Tidak perlu
menjadi pakar komunikasi, tetapi, memadai tahu serba sedikit asas
komunikasi supaya dapat memberi kelebihan kepada diri sendiri. Bermula
dengan asas, kemudian pastinya ia dapat memberi keyakinan kepada diri.
Teringat
saya
ketika tahun 2005 saya menghadiri kelas komunikasi untuk perbaiki
kelemahan utama saya dalam komunikasi. Dengan memperbaiki kelemahan
tersebut, Alhamdulillah, perniagaan kemudiannya mencapai tahap kejayaan
yang lebih tinggi.
0 Yang Cantik Jelita Komen:
Post a Comment